Skabeloner til indberetning af donationsoplysninger

Det fremgår af bekendtgørelse om Trossamfundsregistret (registerbekendtgørelsen) § 17, at trossamfund og menigheder skal anvende en digital løsning, som By-, Land- og Kirkeministeriet stiller til rådighed (digital selvbetjening), på trossamfundets henholdsvis menighedens ’side’ i Trossamfundsregistret.

Det er muligt at indberette oplysningerne om donationer direkte på trossamfundet/menighedens ’side’ i Trossamfundsregistret, men det er også muligt at indberette oplysningerne via en excelfil, der kan uploades til registret i forbindelse med indberetning af oplysningerne.

Bemærk at der findes to forskellige filer til brug for indberetningen. Den ene fil er til indberetning af oplysninger om donationer over 20.000 kr. fra enkeltpersoner og enkeltmandsvirksomheder, mens den anden fil er til indberetning af oplysninger om donationer over 20.000 kr. fra andre, jf. registerbekendtgørelsen § 17, stk. 3, nr. 1-3.

Ministeriet skal gøre opmærksom på, at filerne skal indberettes i Trossamfundsregistret som en del af trossamfundet/menighedens donationsoplysninger.

Årsregnskaber og donationsoplysninger, der ikke er indberettet til Trossamfundsregistret via den digitale selvbetjeningsløsning, anses ikke for at være indberettet, jf. registerbekendtgørelsen § 19, stk. 4.

For hjælp til indberetningen af filerne henvises der til ministeriets brugervejledning til Trossamfundsregistret

 

Skabeloner: